• Informations générales
  • Spécialités
  • Scolarité & Diplômes
  • Enseignements
  • Activités de recherche
  • Expérience professionnelle
  • Vie associative
  • Autres
Informations générales
Nom & Prénom : SADOK DAMAK
Site web : https://www.academia.edu/portfolio_creation_preview
Email : sadok.damak@flshs.usf.tn
Adresse :

Maître de conférences de l'enseignement supérieur

Département d'Anglais
Faculté des Lettres et Sciences Humaines (FLSHS)
Route de l'Aéroport, km 4,5 - 3029 Sfax, Tunisie

Télécharger Curriculum vitae
Spécialités
Anthropologie culturelle – Ethnicité et identités ethniques –  Appartenance culturelle plurielle et multidimensionnelle, ainsi que ses diverses manifestations ethniques dans la société états-unienne, notamment chez les Arabo-américains, Afro-américains, Musulmans Noirs et minorités Hispaniques.
Scolarité & Diplômes
Habilitation Universitaire, Université de Sfax, Tunisie.
Doctorat en Civilisation américaine, Université de Toulouse Le-Mirail (aujourd’hui Jean Jaurès), France.
D.E.A. en Langues et littératures des pays anglophones, Université de Toulouse Le-Mirail.
Maîtrise d’anglais, Université de Toulouse Le-Mirail.
Licence d’anglais, Université de Toulouse Le-Mirail.
D.E.U.G. d’anglais, Université de Toulouse Le-Mirail.
Baccalauréat Lettres, Lycée de Garçons (aujourd’hui Hédi Chaker), Sfax, Tunisie.
Enseignements

Cultural Studies; Cultures of Power/Cultures of Resistance; US Culture; Pre-Revolutionary America; Civilizations of Other Anglophone Countries; Theories of History.

Publications

Thèse publiée

Damak, Sadok. Les Arabes musulmans aux États-Unis depuis 1965 : ethnicité et assimilation.  Published Diss.  Université de Toulouse Le-Mirail, 1997.  Lille: ANRT, 1998.   [ISBN: 2-284-01344-9]

Livres

- Damak, Sadok, and Fathi Bourmeche. Shaping Public Opinion. Sfax, Tunisia: CAEU Med Ali Editions, 2021. 160 pages. [ISBN: 978-9973-33-602-6]
---
- Damak, Sadok. The Nation of Islam’s Cautious Return to Americanity in the 2010s: A Cultural Studies Inquiry. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2020. 140 pages.  [ISBN (13): 978-1-5275-4337-9 / ISBN (10): 1-5275-4337-4]
- Damak, Sadok, and Mounir Triki.  Approaches to Cultural Studies.  Sfax, Tunisia: CAEU Med Ali Editions, 2018, 256 pages.   [ISBN: 978-9973-33-529-6]       
- Damak, Sadok, and Moez Rebai, eds. From Deconstructing Narrative Vehicles to La Réécriture….  Sfax, Tunisia: CAEU Med Ali Editions, 2017. 380 pages. [ISBN: 978-9973-33-521-0]

     Articles publiés

- Damak, Sadok. “Ethnicisation des Arabes musulmans aux États-Unis.”  Des Amériques : impressions et expressions.  Ed. Jean-Paul Barbiche.  Paris: L’Harmattan, 1999.  148-54.   [ISBN: 2-7384-7660-0]
- Damak, Sadok. “Americanization of Religious Practices as an Ethnic Attitude: the Case of Arabs in Detroit.” Les mutations transatlantiques des religions.  Ed. Christian Lerat and Bernadette Rigal-Cellard.  Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, 2000.  25-35. [ISBN: 2-86781-250-X]
---
- Damak, Sadok. “Excess in Ethnic Discourse as a Strategy of (1) Ethnic Visibility and (2) Demonization of the White Man in a Selected Passage from The Autobiography of Malcolm X.”  Excess(es).  Ed. Mounir Guirat.  Sfax, Tunisia: CAEU Med Ali Editions, 2016.  19-33.   [ISBN: 978-9973-33-476-3]
- Damak, Sadok. “Louis Farrakhan : un Musulman noir au confluent de l’identification ethnique et de l’américanité.”​ L’interculturel aujourd’hui : Perspectives et enjeux.  Ed. Élisabeth Regnault et Élaine Costa-Fernandez. Paris: L'Harmattan, 2016.  249-60.   [ISBN: 978-2-343-09973-6]
- Damak, Sadok. “Ethnicité situationnelle dans le contexte américain : pour une approche théorique.”  Cognition sociale, formes d’expression et interculturalité. Ed. Ghazi Chakroun.  Paris: L’Harmattan, 2017.  75-87.   [ISBN: 978-2-343-10828-5]
- Damak, Sadok. “Deconstructing History Writing: Minority Status and the Limitations of the Post-Ethnic Perspective in American Society.”  From Deconstructing Narrative Vehicles to La Réécriture.  Ed. Sadok Damak and Moez Rebai.  Sfax, Tunisia: CAEU Med Ali Editions, 2017.  7-28.  In addition to the Foreword—vi-xiii and Introduction—2-6.   [ISBN: 978-9973-33-521-0]
- Damak, Sadok. “Methodological Approach to Culture Studies Documents: Application to Abraham Lincoln’s ‘Gettysburg Address’.” Academic ResearchJournal of the Faculty of Letters and Humanities of Sfax 12 (Dec. 2017): 126-44.   [ISSN: 1737-1007]
- Damak, Sadok. “Autobiographical Account as Manifest Ethnic Expression: A Civilizationist Viewpoint about a Selected Passage from Ihab Hassan’s Out of Egypt.”  Academic ResearchJournal of the Faculty of Letters and Humanities of Sfax 13 (Dec. 2017): 173-92.   [ISSN: 1737-1007]
- Damak, Sadok.  “The Strategic Purpose of Belonging in Martin Luther King, Jr.’s ‘I Have a Dream’ Speech: An African American Conforming to Americanity.” Politics and Poetics of Belonging.  Ed. Mounir Guirat.  Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2018. 214-37.   [ISBN (13): 978-1-5275-0351-9 / ISBN (10): 1-5275-0351-8]
- Damak, Sadok. “Interculturation and Ethnicity: ‘Spanglish’ as the Emergence of a Third Identity.” The Poetics and Politics of Identity. Ed. Chantal Zabus, Ezzeddine Saidi, and Jawhar A. Dhouib. Gabes, Tunisia: TAELS Publications, 2018. 111-25. [ISBN: 978-9938-9934-1-7]
- Damak, Sadok. “Interpretivism in Combination with the Analysis of Transitivity: Towards an Interdisciplinary Approach to Academic Research in Cultural Studies.” In-Image Journal: Semiotic Studies and Discourse Analysis 1 (2019): 123-47. [ISSN: 1737-7390]
---
- Damak, Sadok.  2021. “Framing Hispanics: The Los Angeles Times’ Coverage during the 2016 Presidential Electoral Campaign.” Shaping Public Opinion. Ed. Fathi Bourmeche and Sadok Damak. Sfax, Tunisia: CAEU Med Ali Editions. 28-55. [ISBN: 978-9973-33-602-6]
- Damak, Sadok. 2021. “L’Australie pénitentiaire de la première heure: un bagne à ciel ouvert, aussi bien en mer que sur terre.” La prison : expériences, imaginaires et créations. Ed. Makki Rebai. Sfax, Tunisie: Imprimerie Contact. 19-30. [ISBN: 978-9973-9892-4-6]
- Damak, Sadok, et al. 2022. “PAVE D5.2 Online and Offline (De)Radicalisation in the MENA Region.” Working Paper 6. PAVE Project Publications. 1-55. [Étude sur la (dé)radicalisation en ligne et hors ligne dans la région MENA réalisée dans le cadre d'un projet de recherche international H2020 (PAVE. GA 870765)] https://www.researchgate.net/publication/360219266_PAVE_D52_Online_and_Offline_DeRadicalisation_in_the_MENA_Region
 
Article(s) sous presse
- Damak, Sadok. “The Ethnic Enclave as a Space of Interculturation: The Case of the Arabian Village in Dearborn, Michigan.” Communities Falling Apart: Continuities and Changes in Multicultural Settlements. Ed. ... .Forthcoming.
- Damak, Sadok. “Interculturality as the Outcome of Religious Cultural Encounters in the Autobiography of Malcolm X: As Told to Alex Haley." Autobiography. Ed. ... . Forthcoming.
- Damak, Sadok.  “Black Muslims’ Call for a Nation within a Nation in the Late Twentieth Century: A Populist Claim.” Populism and National Identities. Ed. ... . Forthcoming.

             

Encadrements

 Master

Name of Supervisee
Title of MA Work
Academic Institution
Status/VivaPanel/Appendix
Asma Oueslati
“The Black/White Interracial Intimacy and its Implications for Mixed Couples and their Offspring in American Society”
Faculty of Human and Social Sciences – Tunis
(9 avril)
Defended / Dr. Hanene Zoghlami (evaluator) and Dr. Hela Turki (chair)
Haïfa Debbech
“Towards a New Tension in the US/Russian Relations: Ukraine as a Case Study”
Faculty of Human and Social Sciences – Tunis
(9 avril)
Defended / Dr. Hanene Zoghlami (evaluator) and Prof. Ivan Lowe (chair)
Aïcha Jeridi-Chebbi
“Terrorism in the Arab Region from 2008 to 2016: Repercussions on the US Foreign Policy”
Higher Institute of Human Sciences, Tunis el-Manar (Ibn Charaf)
 
Defended / Dr. Souad Halila (evaluator) and Dr. Rim Triki (chair)
 
Abderrahim Essid
“The Erosion of Democracy after D. Trump’s Election Victory”
Faculty of Arts and Humanities, University of Kairouan
 
In progress
 

Ph.D.

Name of Supervisee
Title of Ph.D. Dissertation
Academic Institution
Status/VivaPanel
 Imène Bouyahia
American Exceptionalism under the Age of Barrack Obama and beyond: Online Cable News Framing and Perceptions of National Identity
FLSHS
In Progress
  Abir Ghenaiet
Globalization, Culture, and Communication: Proposal for Cultural Studies Integration within Language Teaching Curriculum
FLSHS
In Progress
Lamia Omrane
Political discourse analysis of American official documents related to the Rohingya issue from 2011 to the present
FLSHS
In Progress
 
 

 

Expérience professionnelle
Depuis 2020   Maître de Conférences en études culturelles américaine, Faculté des Lettres et des Sciences Humaines – Université de Sfax, Tunisie
2000-2020       Maître Assistant en civilisation américaine, Faculté des Lettres et des Sciences Humaines – Université de Sfax.
1998 -2000      Assistant de l’enseignement supérieur en civilisation du monde anglophone, à la Faculté des Lettres et des Sciences Humaines – Université de Sousse, Tunisie.
1995-1996       Chargé de cours à la section d’anglais de l’Université de Toulouse Le-Mirail (aujourd’hui Toulouse Jean Jaurès), France.
1992-1994       Tuteur à la section d’anglais de l’université de Toulouse Le-Mirail.[1]
1990-1991       Maître-auxiliaire au Lycée Professionnel du Mirail à Toulouse.
1989-1990       Moniteur à la bibliothèque américaine de Toulouse.
1986-1989       Moniteur à la bibliothèque de la section d’anglais (U Toulouse Le-Mirail).


[1] Le “tuteur” intervient dans le cadre du DARD, Dispositif d’Aide et de Renseignement du D.E.U.G., afin d’animer des ateliers de Travaux Dirigés et d’encadrement concernant des étudiants de première et de deuxième années.
 
Membre association

- Jusqu’en 2018, membre de l’Association Internationale pour la Recherche Interculturelle (ARIC).

- Depuis 2014, membre de Systemic Functional Linguistics Association of Tunisia (SYFLAT).

Autres
Affiliations et contribution à la vie institutionnelle-
- Membre au Laboratory on Approaches to Discourse (LAD) - FLSHS / (jusqu'en 2020).
- Coordinateur du programme d'agrégation d'anglais à la FLSHS / (de 2017 à 2021).
- Membre de la Commission Nationale Sectorielle (CNS) pour l’évaluation et la réhabilitation des enseignements et des diplômes de l’anglais dispensés dans les établissements du supérieur / (de 2019 à 2022).
---
- Membre de l’équipe de recherche au Laboratoire ECUMUS (État, Culture et Mutations de Société—LR21ES12), sis à la FLSHS.
- Directeur de Recherches Universitaires, la revue scientifique de la FLSHS.
 
Projet de recherche en cours
- Projet H2020—PAVE (Preventing and Addressing Violent Extremism) / sous l’égide du laboratoire ECUMUS.
- Affect... / ENS.
- Populism ... (Symposium) / Department of English and LAD.
- Identities & Democracies / SMCS.